Z Sakramentu pokuty można skorzystać przed oraz w czasie Mszy świętych (jeśli jest obecny kapłan w konfesjonale). W pierwsze piątki miesiąca możliwość spowiedzi od godz. 1500 do rozpoczęcia Mszy św. wieczornej (w okresie letniego porządku Mszy św. może być przerwa w spowiedzi, zgodnie z informacją podaną w ogłoszeniach duszpasterskich przed każdym pierwszym piątkiem).

.

Spowiedź jest to sakrament, w którym kapłan w zastępstwie Boga, odpuszcza człowiekowi ochrzczonemu grzechy popełnione po chrzcie.

Każdy grzech oddala człowieka od Boga, zrywa więź nawiązaną w sakramencie chrztu świętego, nie pozwala w pełni korzystać z Bożej łaski. W sakramencie pojednania Bóg za pośrednictwem Kościoła, którego przedstawicielem jest kapłan, przebacza nam popełnione grzechy, daruje, przynajmniej częściowo karę za grzechy oraz na nowo obdarza łaską.

Człowiek wierzący korzysta z dobrodziejstwa sakramentu pojednania godnie i możliwie często, a bezzwłocznie w przypadku popełnienia grzechu ciężkiego (świadome i dobrowolne przekroczenie przykazań Bożych lub kościelnych w rzeczy ważnej). 

 

Warunki dobrej spowiedzi:

- Rachunek sumienia – przypomnienie sobie wszystkich grzechów od ostatniej, dobrze odprawionej spowiedzi. Warto korzystać z opracowanych rachunków sumienia znajdujących się np. w modlitewnikach, pod warunkiem, że są adekwatne do wieku i stanu życia penitenta (zobacz przykładowy rachunek sumienia).

- Żal za grzechy – boleść duszy z powodu zranienia Boga – Najlepszego Ojca. Bóg bez żalu nie odpuszcza żadnego grzechu.

- Mocne postanowienie poprawy – postanowienie unikania wszystkich grzechów, zwłaszcza ciężkich oraz okazji do grzechu. Postanowienie to dotyczy także naprawy wyrządzonego zła.

- Szczera spowiedź – wyznanie wszystkich zapamiętanych od ostatniej spowiedzi grzechów przed kapłanem. Należy wyznać wszystkie grzechy śmiertelne, podając w miarę możliwości ich liczbę i okoliczności. Świadome zatajenie grzechu śmiertelnego powoduje nieważność całej spowiedzi.

- Zadośćuczynienie Bogu i bliźniemu – wypełnienie zadanej przez kapłana pokuty i naprawienie szkód wyrządzonych przez grzech (np. oddanie ukradzionej rzeczy, odwołanie oszczerstwa).

 

(Przewodnik dla zniechęconych spowiedzią i Mszą Świętą – o. Tomasz Pawłowski OP)

 

Formuła spowiedzi

Penitent: Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus.

Kapłan: Na wieki wieków. Amen.

Penitent: Kilka słów o sobie np. Jestem uczniem; studentem; żoną; mężem, matką…

Ostatni raz u spowiedzi byłem (am)…

Rozgrzeszenie otrzymałem (albo: nie otrzymałem).

Zadaną pokutę odmówiłem (albo: nie).

Obraziłem (am) Pana Boga następującymi grzechami…(wymieniamy grzechy względem Boga, bliźniego i samego siebie).

Po wyznaniu grzechów: Więcej grzechów nie pamiętam. Za wszystkie grzechy szczerze z miłości do Boga żałuję i postanawiam się z nich poprawić. Proszę Boga o przebaczenie, a Ciebie, ojcze, o naukę i zbawienną pokutę.

Kapłan: Zadaje pokutę, po czym odmawia formułę rozgrzeszenia: Bóg Ojciec miłosierdzia, który pojednał świat za sobą przez śmierć i zmartwychwstanie swojego Syna i zesłał Ducha Świętego na odpuszczenie grzechów, niech ci udzieli przebaczenia i pokoju przez posługę Kościoła. I ja odpuszczam tobie grzechy w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego.

Penitent w tym czasie uderza się w piersi i mówi: Boże, bądź miłościw mnie grzesznemu (3x).

Penitent:  Amen.

Kapłan: Wysławiajmy Pana, bo jest dobry.

Penitent: Bo jego miłosierdzie trwa na wieki.

Kapłan: Idź w pokoju Chrystusa.

Penitent: Bogu niech będą dzięki.

 

 

 

 

 Msze Święte

 

  W niedziele i święta nakazane:

 

      7.30,  9.30,  11.00, 16.00

Codziennie od poniedziałku do soboty:

 

              7.00,  18.00

 

 Kancelaria

 

 

 

Kancelaria czynna jest codziennie

 

bezpośrednio po Mszy św. wieczornej

 

z wyjątkiem niedziel i świąt.

 

 

Patron parafii

 

 

       Pismo święte Starego Testamentu mówi o Archaniele Michale jako jednym z najpotężniejszych duchów niebieskich, Wodzu Izraela, który towarzyszy temu ludowi w jego dziejach (Dn 10,13.21; 12,1). Jeszcze więcej o nim mówią starotestamentalne księgi apokryficzne (Księga Henocha, Apokalipsa Barucha, Apokalipsa Mojżesza). Michał w tych księgach występuje jako osoba pierwsza po Bogu. Jest Archaniołem, jednym z czterech najpotężniejszych duchów, księciem aniołów, obdarzonym szczególnym zaufaniem przez Boga i kluczami do nieba. On składa ofiarę na niebieskim ołtarzu świętego świętych; jest aniołem sprawiedliwości i sądu, aniołem łaski i zmiłowania, aniołem miłosierdzia Bożego. On wstawia się za Izraelitami, jest ich aniołem.

             W Liście Św. Judy Apostoła pojawia się jako walczący z szatanem o ciało Mojżesza. W Apokalipsie Św. Jana Apostoła ukazany jest jako stojący na czele hufców niebieskich walczących zwycięsko z szatanem i jego zwolennikami.

         We wczesnochrześcijańskim piśmiennictwie (Tertulian, Orygenes, Hermas, Didymus) uchodzi za Księcia Aniołów; Archanioła, któremu Bóg powierza zadania wymagające szczególnej siły. On wstawia się za ludźmi przed Bogiem; jest aniołem Ludu chrześcijańskiego; On stoi u wezgłowia umierających a potem towarzyszy im w drodze do wieczności.