Co Bóg złączył człowieka niech nie rozdziela … (Mt 19, 6).

Sakramentalne Małżeństwo jest miejscem i sposobem uświęcania się i wzajemnego pomagania w drodze do Boga. Tego sakramentu udzielają sobie nawzajem narzeczeni, a kapłan błogosławi ich związek.

Narzeczeni, którzy chcą zawrzeć sakramentalny związek małżeński, są proszeni o zgłoszenie się do kancelarii parafialnej na trzy miesiące przed wybranym terminem ślubu w celu przeprowadzenia tzw. kanonicznego badania i spisania protokołu przedmałżeńskiego. Przynoszą ze sobą następujące dokumenty:

1.    aktualne świadectwo chrztu (nie starsze niż 6 miesięcy - należy je wybrać w parafii chrztu);

2.    świadectwo bierzmowania (jeśli nie ma adnotacji na świadectwie chrztu);

3.    świadectwo ukończenia katechezy z ostatniej klasy (szkoły podstawowej ośmioklasowej lub gimnazjum i szkoły średniej/ponadgimnazjalnej – może to być świadectwo szkolne, dyplom ukończenia katechizacji lub adnotacja w indeksie formacji katolickiej);

4.    świadectwo ukończenia nauk przedmałżeńskich (tzw. "kursu przedmałżeńskiego");

5.    zaświadczenie z Poradni Życia Rodzinnego o ukończeniu nauk przedślubnych

6.    dowód osobisty;

7.    zaświadczenie z Urzędu Stanu Cywilnego o braku przeszkód do małżeństwa w prawie cywilnym, uprawniające do zawarcia tzw. ślubu konkordatowego lub odpis aktu wcześniej zawartego związku cywilnego;

8.    wdowcy – akt zgonu współmałżonka z USC;

9.   osoby, u których sąd kościelny stwierdził nieważność poprzedniego małżeństwa – wyrok sądu kościelnego II lub III instancji stwierdzający nieważność poprzedniego małżeństwa sakramentalnego;

10. jeżeli oboje narzeczeni są spoza naszej parafii przynoszą zgodę od jednego z proboszczów aktualnego miejsca zamieszkania (tzw. Licencja) na spisanie protokołu i pobłogosławienia małżeństwa.

Narzeczeni po spisaniu protokołu są zobowiązani do odbycia dwóch spowiedzi przedślubnych (pierwszą odbywają po wizycie w kancelarii parafialnej, drugą bezpośrednio przed zawarciem sakramentu małżeństwa).

 

 

Przepisy dotyczące celebracji sakramentu małżeństwa obowiązujące w Archidiecezji Przemyskiej:

 

Zasady dotyczące dekorowania wnętrz sakralnych

 

1.     Przy dekorowaniu wnętrza kościelnego należy zachować umiar i dbać o estetykę. Obowiązuje tutaj zasada mówiąca o szlachetnej prostocie i prawdziwości materiałów. Dekoracje powinny być skromne i estetyczne, ale za to wykonane z materiałów „prawdziwych” (np. żywych kwiatów). Nie należy używać sztucznych kwiatów.

2.     Należy unikać sztucznych dekoracji w postaci banerów, haseł wykonywanych ze styropianu czy tworzyw sztucznych. Nie powinno się ustawiać dekoracji w postaci plansz.

3.     Przy okazji ślubów nie można zezwalać na ustawianie sztucznych bram, zniczy, tkanin ciągnących się przez całą świątynię itp. dodatkowych dekoracji.

4.     Nie wolno zasłaniać zabytkowych nastaw ołtarzowych wątpliwej jakości artystycznej okolicznościowymi dekoracjami, tkaninami, styropianami, planszami itp.

 

Dobór śpiewów podczas celebracji sakramentu małżeństwa:

Jeżeli nowożeńcom bardzo zależy na wykonaniu jakiejś piosenki religijnej, to można na to pozwolić przed rozpoczęciem Mszy św. lub po jej zakończeniu. Wprowadzeniu nowożeńców do kościoła może towarzyszyć grany na organach marsz, nie może on jednak zastępować pieśni na wejście. Podczas Komunii św. wolno wykonywać jedynie pieśni eucharystyczne (nie powinno się wykonywać np. śpiewu „Ave Maria”, śpiew ten można wykonać po Mszy św., gdy nowożeńcy udają się do ołtarza Matki Bożej). Nasza liturgia jest piękna i bogata, wystarczy sprawować ją w sposób godny, przygotowany i z należytym zaangażowaniem, wszystkie zaś udziwnienia, szukanie poklasku i oryginalności, wykonywanie utworów nieliturgicznych – świeckich są zakazane (np. śpiewanie piosenki L. Cohena „Hallelujah” jest nie do przyjęcia). Zdarza się, że nowożeńcy zapraszają innego organistę lub jakiś zespół muzyczny. Proboszcz parafii musi być o tym poinformowany. Po uzyskaniu zgody księdza proboszcza, wewnętrzne ustalenia odnoszące się do posługi organistów rozwiązywane są między stronami.

 

Przepisy odnośnie fotografowania i filmowania podczas celebracji liturgicznych:

Filmowanie i fotografowanie w kościele podczas uroczystości religijnych musi się dokonywać w sposób godny i dyskretny, z największą czcią i szacunkiem dla liturgii oraz z zachowaniem ściśle określonych zasad i norm.

1.      W Archidiecezji Przemyskiej do fotografowania i filmowania w czasie liturgii może być dopuszczona jedynie ta osoba, która przed rozpoczęciem celebry przedstawi ważną akredytację wystawioną przez Kurię Metropolitalną w Przemyślu lub, jeśli jest spoza terenu Archidiecezji, akredytację wystawioną przez kompetentną władzę kościelną.

2.      Pozwolenie na fotografowanie lub filmowanie w czasie celebracji liturgicznej wymaga każdorazowej zgody miejscowego księdza proboszcza. Fotografowie i kamerzyści powinni  zgłosić się odpowiednio wcześniej do księdza proboszcza, aby z nim uzgodnić wszystkie szczegóły związane z miejscem i sposobem wykonywania swojej pracy.

3.      Osoby upoważnione do fotografowania lub filmowania podczas czynności liturgicznych powinny być odpowiednio tj. godnie ubrane.

4.      Fotograf czy operator kamery nie powinien czuć się wyłączony z akcji liturgicznej. Zasadniczo nie powinien zajmować miejsca w prezbiterium. W uzasadnionych przypadkach, obecność i poruszanie się operatora w prezbiterium należy ograniczyć do minimum.

5.      Wykluczone jest ustawianie w prezbiterium dodatkowych źródeł oświetlenia skierowanych w stronę zgromadzenia lub rażących wzrok osób bezpośrednio biorących udział w czynnościach sakramentalnych.

6.      Należy ograniczać do minimum ruchy związane z obsługą sprzętu tak, aby nie rozpraszać uwagi uczestników liturgii.

7.      Nie wolno fotografować wnętrza kościoła i jego wyposażenia w czasie celebracji liturgicznych.

8.      W przypadku braku poszanowania powyższych zasad i przyjętych ustaleń ksiądz proboszcz może odmówić fotografom lub operatorom prawa wykonywania ich pracy w kościele.

9.      W razie nieprzestrzegania powyższych norm i zasad przez fotografów i kamerzystów, ksiądz proboszcz jest proszony o powiadomienie Kurii Metropolitalnej w Przemyślu.

 

Warto zobaczyć: Informacje Ogólne - przynależność do parafii.

 

 Msze Święte

 

  W niedziele i święta nakazane:

 

      7.30,  9.30,  11.00, 16.00

Codziennie od poniedziałku do soboty:

 

              7.00,  18.00

 

 Kancelaria

 

 

 

Kancelaria czynna jest codziennie

 

bezpośrednio po Mszy św. wieczornej

 

z wyjątkiem niedziel i świąt.

 

 

Patron parafii

 

 

       Pismo święte Starego Testamentu mówi o Archaniele Michale jako jednym z najpotężniejszych duchów niebieskich, Wodzu Izraela, który towarzyszy temu ludowi w jego dziejach (Dn 10,13.21; 12,1). Jeszcze więcej o nim mówią starotestamentalne księgi apokryficzne (Księga Henocha, Apokalipsa Barucha, Apokalipsa Mojżesza). Michał w tych księgach występuje jako osoba pierwsza po Bogu. Jest Archaniołem, jednym z czterech najpotężniejszych duchów, księciem aniołów, obdarzonym szczególnym zaufaniem przez Boga i kluczami do nieba. On składa ofiarę na niebieskim ołtarzu świętego świętych; jest aniołem sprawiedliwości i sądu, aniołem łaski i zmiłowania, aniołem miłosierdzia Bożego. On wstawia się za Izraelitami, jest ich aniołem.

             W Liście Św. Judy Apostoła pojawia się jako walczący z szatanem o ciało Mojżesza. W Apokalipsie Św. Jana Apostoła ukazany jest jako stojący na czele hufców niebieskich walczących zwycięsko z szatanem i jego zwolennikami.

         We wczesnochrześcijańskim piśmiennictwie (Tertulian, Orygenes, Hermas, Didymus) uchodzi za Księcia Aniołów; Archanioła, któremu Bóg powierza zadania wymagające szczególnej siły. On wstawia się za ludźmi przed Bogiem; jest aniołem Ludu chrześcijańskiego; On stoi u wezgłowia umierających a potem towarzyszy im w drodze do wieczności.